Att Sverige har ett spelmonopol är knappast någon nyhet, men för kort den som inte har det klart för sig: 1934 fick bolaget Tipstjänst tillstånd att bedriva oddsverksamhet, och 9 år senare förstatligas bolaget, som senare skulle komma att bli Svenska Spel. Svenska Spel har de senare åren, tillsammans med ATG, som sysslar med vadslagning på trav och gallopp, förvaltat det svenska spelmonopolet under inseende av lotteriinspektionen. De sista 10-15 åren har dock spelmonopolet, med accelererande hastighet alltmer kommit att bli en chimär. Skälet är den explosiva tillväxten av privata spelbolag och casinon på nätet. Efter ett beslut i EG-domstolen kan nämligen staten inte beskatta vinster från casinon och spelbolag med licens från ett EU-land. I praktiken har alltså spelmonopolet upphört. Frågan inställer sig därmed:

Kommer Sveriges regering och riksdag att för eller senare att lagstifta om att reglera den svenska spelmarknaden?

Uteblivna skatteintäkter

Frågan har utretts ett antal gånger, men än så länge resultatlöst. Så sent som 2016 gjorde ATG en egen attitydundersökning om svenskarnas syn på spelreglering. Men politiskt sett har inte mycket hänt, även om det finns en insikt om att ny lagstiftning måste till. Ett av de viktigaste skälen är uteblivna skatteintäkter. Som det nu ser ut så är svenska spelbolag såsom Unibet och Betsson, liksom utländska spelbolag som riktar sig mot den svenska marknaden, vanligen är registrerade och licensierade i EU-landet Malta. Det innebär även att de, trots att deras spelar spelar från Sverige och svenska bankkonton, betalar bolagsskatt i Malta. Det är inte helt enkelt att räknat ut exakt hur stora vinster som de privata spelbolagen gör på den svenska marknaden, men en försiktig uppskattning ger vid handen om att det handlar om ett antal miljarder, och att staten går miste om miljardintäkter i skatter och licensavgifter genom att man inte reglerar den svenska marknaden, och kräver svensk bolagsregistrering och licens för att verka på den svenska marknaden.

Utebliven etiskt reglering

Men det handlar inte bara om uteblivna intäkter för staten, det handlar dessutom om just själva regleringen: under vilka omständigheter får du som aktör agera och driva casino och spelbolag i Sverige? Hur skyddar man spelare från oseriösa aktörer och vilka villkor bör råda? Som det ser ut nu så är svenska spelare i stort sätt rättslösa. Dagens casinoreklam innehåller exempelvis mängder med lockrop i form av gratis spel, free spins och välkomstbonusar. Dessa är dock alltid försedda med finstilta villkor, som i många fall är allt annat än glasklara med vad som gäller. När spelare hamnar i konflikt med privata spelbolag så är det ofta dessa villkor casinon och spelbolag hänvisar till när de inte vill betala ut vinster, eller andra konflikter uppstår. Med en svensk reglering skulle tydliga villkor kunna ställas på operatörerna vad gäller marknadsföring och användarvillkor, och dessutom skulle svenska spelare ha en svensk spelmyndighet att vända sig till vid konflikter med sagda speloperatörer.

Eventuella problem med reglering

Ett möjligt problem med reglering är att det skulle minska spelbolagens vinstmarginal, vilket skulle minska antalet arbetstillfällen i branschen. Ett annat är att det skulle minska kvällstidningarnas och betal-tv- kanalernas annonsintäkter. Det är dock tveksamt. Visst skulle ett antal av de svagare aktörerna försvinna från den svenska spelmarknaden, men åtskilliga är synnerligen solida företag som utan tvivel skulle ha råd med en reglering, och de skulle fortfarande ha behov av att konkurrera om spelarna. Erfarenheterna från Danmark, som reglerade 2012, visar dessutom att marknaden som sådan växte kraftigt efter regleringen, även om antalet aktörer och bolag blir mindre. Som det ser ut nu så kommer dock en ny lagstiftning tidigast 2018.